Zwiększając możliwości
systemu wydechowego nie możemy zapomnieć o ułatwieniu silnikowi
zasysania powietrza z zewnątrz. Elementem, który hamuje ten
proces jest filtr powietrza. W sporcie często stosuje się
silniki bez filtra powietrza. Rozwiązanie to jednak znacznie
skraca żywotność silnika i zwiększa prawdopodobieństwo nie
dojechania do mety. Firma K&N znalazła rozwiązanie tego problemu
już trzydzieści lat temu. Filtry były pierwotnie zaprojektowane
do samochodów biorących udział w pustynnym wyścigu Baja Mexico.
W tak ciężkich warunkach normalne filtry nie sprawdzały się. Do
dzisiaj w sporcie wyczynowym ponad 90% zawodników używa filtrów
K&N. Filtry K&N są uznane przez najlepsze teamy startujące w
rajdzie Paryż-Dakar, Rajdowych Mistrzostwach Świata czy w
Formule 1.
Już
na pierwszy rzut oka widać różnicę pomiędzy standardowym filtrem
powietrza a wyczynowym filtrem K&N, duże otwory w powierzchni
filtrującej są przyczyną zwiększonego przepływu powietrza aż o
40%. Filtr jest złożony z nasączonej specjalnym olejem bawełny
ułożonej pomiędzy dwoma aluminiowymi siateczkami. Brud
znajdujący się w powietrzu posiada negatywny ładunek elektryczny
natomiast nasączona bawełna jest naładowana dodatnio i dzięki
temu przyciąga zanieczyszczenia, które w unikalny sposób
osadzają się na powierzchni filtra - nie blokując otworów w
bawełnie a co za tym idzie przepustowość filtra nie maleje. W
momencie gdy na powierzchni filtra odłoży się 2 - 3 mm warstwy
brudu filtr należy umyć i nasączyć preparatem K&N.
Jak wszyscy wiemy, podstawowym zadaniem filtra jest dostarczanie
do silnika czystego powietrza, w przeciwnym razie może dojść do
poważnego zniszczenia elementów mechanicznych silnika. W świetle
tego faktu zdarza się spotkać kierowców, którzy nie montują w
swoich samochodach filtrów powietrza w obawie o stratę mocy! Są
w błędzie, badania na hamowniach oraz na torach wyścigowych
przeprowadzone przez przodujące team'y Formuły 1 takie jak
Williams, Honda, Benetton, Cosworth i Jaguar jasno dowodzą, że
zastosowanie filtrów K&N nie powoduje straty mocy lub momentu
obrotowego w porównaniu do układów dolotowych pozbawionych
jakiegokolwiek filtra powietrza.
Filtry K&N znajdują zastosowanie w najbardziej wymagających
warunkach - były montowane przez Amerykańska armię podczas wojny
w Zatoce w helikopterach AH-64 Apache.
W
naszej ofercie dostępne są wkłady, które pasują jako zamiennik
normalnego papierowego filtra oraz filtry stożkowe typu X-Stream
i tak zwane zestawy 57i. Wymagają one demontażu fabrycznej
puszki powietrza, ale za to w znacznie większym stopniu podnoszą
moc (nawet do 5% przyrostu mocy). Ekstremalnym rozwiązaniem jest
montaż zewnętrznego wlotu powietrza. Doprowadza on chłodniejsze
(nie ogrzane przez silnik) powietrze, które ma większą gęstość,
a co za tym idzie w tej samej objętości, mieści się większa
ilość atomów tlenu, tak pożądanych w mieszance paliwowej. O
najwyższej jakości filtrów K&N świadczy 1.600.000 km gwarancji.
Ich konstrukcja (bawełna) umożliwia wielorazowe mycie i ponowne
wykorzystanie. Według danych producenta w normalnych miejskich
warunkach pierwsze mycie powinno nastąpić po ok. 50.000km.
|